حکم اهدای خون و آزمايش براي روزهدار
انجام آزمایش خون یا اهدای خون در حال روزه چه حکمی دارد؟
اهدای خون و انجام آزمايش براي روزهدار مانعي ندارد ولي با توجه به اینکه باعث ضعف میشود کراهت دارد.
اهدای خون و انجام آزمايش براي روزهدار مانعي ندارد ولي با توجه به اینکه باعث ضعف میشود کراهت دارد.
اگر خون بدن انسان يا حيوانى كه خون جهنده دارد به بدن حیوانی كه خون جهنده ندارد منتقل گردد و خون آن حيوان حساب شود پاك است و آن را انتقال گويند بنابراين، خون پشه كه جزء بدن اوست پاك است، هرچند در اصل آن را از انسان گرفته، ولى خونى كه زالو از انسان مىمكد پاك نيست، چون جزء بدن او محسوب نمىشود.
این کار اشکالى ندارد، مشروط بر اینکه سبب هتک مؤمن نباشد. البتّه درصورتیکه اختلاف شدیدى میان ورثه واقع شود و ناراحتیهای مهمی حاصل گردد، نبش قبر یا انتقال جسد براى پایان دادن به این امور مانعى ندارد.
انتقاد اگر با پیشنهاد توأم باشد، بهیقین بهتر است; ولى اگر انتقادکننده نتواند پیشنهادى مطرح کند، بازهم از باب امربهمعروف و نهى از منکر باید وظیفه خود را انجام دهد.
درصورتیکه در مقام مشورت براى رأى دادن به آنها باشد اشکال ندارد، ولى باید صفات آنها را بیان کرد نه توهین و مذمّت و تحقیر و یا خداینکرده تهمت به آنها زده شود.
هرگاه ضرر نگفتن بیش از ضرر گفتن باشد، لازم است آن خبر بیان شود.
اشکال ندارد ولی اسامی جالب تری وجود دارد.
اشکالی ندارد ولی اسامی بهتری موجود است.
مانعی ندارد ولی از القاب نیست.
در مورد شهر درصورتیکه در ازدواج قرارداد خاصی براى محل سکونت زن نباشد، زن موظّف است در محل سکونت تابع مرد باشد مگر اینکه ضرر و زیان مهمی براى او داشته باشد.در مورد مسکن نیز زن باید تابع شوهر باشد مگر درصورتیکه آن مسکن مناسب حال آن زن و درشأن او نباشد که در صورت توانایی باید تهیّه نماید.
مانعی ندارد هر چند معنای خاصی ندارند.
چنانچه تعيين جنسيت جنين از طريق رژيم غذايي باشد فینفسه مانعي ندارد ولي اگر از طريق اصلاح ژنتيکي بر روي نطفه باشد چنانچه ضرورت مهمي نباشد جايز نيست و اگر ضرورت مهمي داشته باشد درصورتیکه نطفه مشروع را در آزمايشگاه رشد دهند و زماني که جنسيت آن مشخص شد به رحم مادر منتقل نمايند و از بین بردن بقیه نطفه در این مراحل مانعی ندارد.
اگر حال يكى خطرناکتر است اولویت دارد و هرگاه ازنظر وضع پزشكى در شرايط مساوى باشند رعايت اولویتهای اجتماعى و اخلاقى بهتر است.
اشکالی ندارد ولی اسامی بهتر از اینها وجود دارد.
یسنا با توجه به اینکه مناسک زرتشتیان است استفاده نشود.