تشدید بیماری در اثر کمبود امکانات پزشکی
اگر به خاطر كمبود امكانات لازم براى تشخيص كامل، تشخيص ممكن نگردد و مداواى لازم صورت نگيرد و بيمارى تشديد يا منجر به مرگ شود، آيا پزشك معالج مسئول است؟
مسئولیت ندارد، ولى بايد داروهاى مشكوك و مضر به بيمار ندهد.
مسئولیت ندارد، ولى بايد داروهاى مشكوك و مضر به بيمار ندهد.
هرگاه ازدواج دخترى قبل از بلوغ مصلحت نداشته است، از اوّل عقد باطل بوده است اما اگر در آن زمان براى دختر مصلحت داشته و الآن داراى مفسده مهمی است باید پیش یکى از علما برود و مدرک خود را بر وجود مفاسد فعلى و اینکه منظور آنها انتقامجویی است ارائه دهد، اگر ثابت شود خطرى آن دختر را تهدید میکند، آن عالم میتواند صیغه طلاق او را جارى کند.
كسانى كه براى عمره مفرده به مکه مشرّف مىشوند و بايد به يكى از مواقيت معروفه بروند، نمىتوانند بدون احرام از ميقات عبور كنند و اگر چنين كنند، واجب است به ميقات بازگردند و ازآنجا محرم شوند و اگر نتوانند برگردند، از همانجا كه هستند محرم مىشوند.
بهیقین مراسم باعظمت حسینى از افضل شعائر اسلامى است که از ائمّه اهلبیت (علیهمالسلام) به ما رسیده است و شاید هنوز زود است که ما عظمت عاشوراى حسینى را درک کنیم و به عمق آن برسیم؛این مراسم در طول تاریخ، حافظ مذهب ما بوده است. پیروزى انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى و پیروزى حزبالله جنوب لبنان و موفقیت بزرگ شیعیان عراق در سایه آن صورت گرفت و اگر این عاشوراها و عزاداریها نبود امروز ایران، عراق و لبنان رنگ دیگرى داشت.جاذبه این مراسم بهقدری است که امسال بزرگترین رقم زائران حسینى در اربعین (ده میلیون نفر زائر) در تاریخ کربلا ثبت شد، آنهم در میان آنهمه خطرات.اینجانب هنگامیکه صحنه تکاندهنده حرکت زوّار را دیدم که با پایبرهنه و همراه کودکان خردسال و شیرخوار بهسوی آن مقصد عاشقان درحرکتاند، آرزو کردم که ایکاش من هم در میان آنها بودم.به همین دلیل دشمنان میکوشند آن را تضعیف یا کمرنگ کنند یا با خرافات بیامیزند و از عظمت آن بکاهند که در این راستا لازم میدانم همه عزیزان را به نکات زیر توجّه دهم:1. ما در زمانى زندگى میکنیم که بیش از هر زمان نیاز به وحدت و آرامش داریم. کشورهاى اروپایى دستبهدست هم دادهاند که به ساحت قدس پیامبر اسلام (صلیالله علیه وآله) اهانت کنند. اسرائیل پیوسته مسلمانان فلسطین را به خاک و خون میکشد و با کمک امریکا، براى نابودى حزبالله در لبنان نقشه طرح میکند.در عراق، همهروزه برادران و خواهران ما بهوسیله وهابیان متعصّب شهید میشوند و ابرقدرتها براى کشور ما، تنها حکومت اسلامى شیعه در جهان، شب و روز توطئه میکنند.کدام عقل اجازه میدهد که در چنین شرایطى به شایعات دامن بزنیم و اختلاف تازهای بیفکنیم و آب به آسیاب دشمن بریزیم و از مقابله با آن خطرات عظیم دور بمانیم.2. البتّه باید مراسم عزادارى به کورى چشم دشمنان، با شور و شکوه هرچهتمامتر و در اوج عظمت و هرسال بهتر از سابق برگزار شود و هر کارى که عظمت این مراسم را مخدوش کند محکوم گردد. محال است کسى شیعه باشد و خواهان عظمت این مراسم نباشد.اما نحوه عزاداریها، باید به همان صورت سنّتى و بر طبق دستورات ائمّه هدى (علیهمالسلام) باراهنمایی علماى محترم بلاد صورت گیرد و پرچمهای حسینى همهجا در اهتزاز باشد. دستههای سینهزنی و زنجیرزنى بانظم و شکوه، در هر کوى و برزن به راه افتد ولى مراقب باشند افراد ناآگاه تعبیرات کفرآمیز و آمیخته با غلو بر زبان جارى نکنند و عزاداران آسیب جدی به بدن خود نرسانند و کارى که در نظر عموم مردم موجب وهن مذهب است انجام ندهند تا بهانه به دست دشمن نیفتد و بدخواهان مأیوس گردند.3. سزاوار است خطباى محترم در خطابههای خود و مدّاحان عزیز در اشعار حماسى و شورانگیز خویش در وحدت صفوف بکوشند و اهداف سیّد مظلومان و سالار شهیدان را که همان دادن آگاهى به مردم و نشر احکام قرآن، کسب عزت، شرف، آزادى، امربهمعروف و مبارزه با ظلم و فساد است روشن سازند؛ و چه خوب است این اهداف با شواهد تاریخى در کتب درسى مدارس و دانشگاهها ثبت گردد و جوانان عزیز، مصداق زنده «عارفاً بحقّه» گردند.4. اینجانب به سهم خود از تمام کسانى که در این دو ماه عزیز دستههای و مجالس حسینى را از طرق مختلف گرم نگاه داشتند و در این راه زحمتها کشیدند تشکّر میکنم و سربلندى ملّت عزیزمان را در سایه لطف خداوند و زیر لواى پرافتخار سالار شهیدان و تحت توجّهات و عنایات حضرت ولیعصر ارواحنا فداه از خداوند متعال خواهانم و از همه میخواهم کارى نشود که عظمت مراسم عزادارى بسیار باشکوه امسال، با دامن زدن به اختلافات، تلخ گردد و دشمنان ما شاد شوند.
در فرض مسئله چنانچه عمره مفرده را در ماههای حج بجا آورده و مىخواهد حج مستحبى انجام دهد، مىتواند به عمره تمتّع عدول كند، چه وقت براى اعاده عمره تمتّع داشته باشد يا نه، ولى اگر حج واجب باشد بنا بر احتياط كافى نيست و بايد پس از تقصير صحيح به ميقات بازگردد و مجدداً براى عمره تمتّع محرم شود.
نماز صحیح است و ان شاء الله میتی که خیرات به نیت او انجام شده از ثواب خیرات بهره مند می شود.
چنین شخصی یقین به بطلان نماز دارد و واضح است این داخل در شکی که در رساله احکام آن را بیان کردهایم نیست.
اگر چه عقدي که به مصلحت دختر نبوده، باطل است؛ ولي چون وطي به شبهه است عدّه دارد و با اتمام حمل، عدّه تمام مي شود.
درصورتیکه حواس خود را ازدستداده، شخص امینی از طرف حاکم شرع بهعنوان قیم معرفی میشود (از فرزندان یا بستگان نزدیک یا دیگران) تا در اموال وی با رعایت مصلحت تصرف نماید.
دراینباره چیزی در منابع معتبر نیافتیم.
درصورتیکه احتمال انتقال، احتمال قابلملاحظهای باشد، اين كار جايز نيست؛ و ضامن بودن پزشك بعيد به نظر نمیرسد.