اعتکاف روز چهارم برای کسی که بعد از اذان وارد مسجد شده
اگر بعد از اذان وارد مسجد شود و به قصد رجاء اعتکاف نماید، آیا لازم است روز چهارم را نیز در مسجد بماند و روزه بگیرد؟
به قصد رجاء اعتکاف می کند و احتیاط واجب آن است که روز چهارم هم بماند.
به قصد رجاء اعتکاف می کند و احتیاط واجب آن است که روز چهارم هم بماند.
اعتکاف صحیح نیست ولی می تواند به امید ثواب معتکف شود و در این صورت احتیاط واجب آن است که روز چهارم هم بماند.
اعتکاف او صحیح است ولیکن باید از کار خود توبه کند و در اولین فرصت بدهی خود را بپردازد.
هر دو مجاز است مشروط بر اینکه محل دورتر زمان زیادی نبرد.
در مورد مناطقی که در حیاط مسجد نیز گاه نماز خوانده می شود جزء مسجد است و در غیر آن موارد نیز برای معتکف شروع اذان اشکالی ندارد زیرا در محیط ما معمولا اذان صبح را کمی زودتر می گویند.
می تواند به نیت مافی الذمه روزه بگیرد.
اگر سال گذشته به نیت قضا اعتکاف نکرده اید باید امسال به نیت قضا انجام دهید.
اشکال دارد، لذا اگر روز سوم به این دلیل از مسجد خارج شده و یا نذر اعتکاف داشته احتیاط واجب این است که اعتکاف را اعاده کند.
اگر سرمه معطر نباشد مانعی ندارد و فرقی بین روز و شب نیست.
در صورتی که آن را به قصد لذت یا حتی بدون قصد لذت بود استفاده کند اشکال دارد.
با توجه به اینکه با نیت روزه صحیح اعتکاف را شروع نکرده اعتکاف او اشکال دارد اما روزه قضای او صحیح است.