توصلی یا تعبدی بودن جهاد
جهاد واجب تعبدی است یا توصلی؟
جهاد واجب توصلی است اما قصد ریا در آن جایز نیست.
جهاد واجب توصلی است اما قصد ریا در آن جایز نیست.
هر زمان واجب شود واجب کفایی است مگر اینکه من به الکفایه به اندازه کافی نباشد که در این صورت واجب عینی است.
کفایت می کند و لازم نیست مال دیگری داده شود.
بین عمه زاده ها نسبت دو به یک مذکر و مونث رعایت شود ولی بین دایی زاده ها مساوری تقسیم می شود.
هشت دقیقه موالات را به هم می زند اما سه چهار دقیقه اشکال ندارد.
جایز نیست و در تصرفات باید اجازه ولی و مصلحت او رعایت شود و تا زمان مرگ باید اموال را برای او حفظ کنند و بعد از آن مطابق ارث تقسیم می شود.
جد پدری به منزله یک برادر پدری و جد مادری نیز به منزله یک برادر مادری حساب می شود و مال طوری تقسیم می شود که سهم جد مادری و خواهر و برادران مادری مساوی بوده و سهم جد پدری دو برابر سهم یکی از آنها باشد.
ممسوح کسی است که آلت تناسلی ندارد و سهم الارث او حد وسط سهم دختر و پسر است و تا وضع جنسیت او مشخص نشود نمی تواند ازدواج کند.
حکم ازدواج دائم را دارد و ارث می برد و نیازی به مصالحه ندارد.
در صورتی که دلیل کافی بر این بیع داشته باشید دیگران سهمی از آن ندارند.
از قضيه شخصيه اطلاعي نداريم ولی مقتضای اصل این است که پدر در حال صحت و سلامت بوده مگر با دلیل معتبر خلاف آن ثابت شود.
هر چند گناه بزرگی مرتکب شده است ولی می تواند مستمری بگیرد.
در فرض سؤال خواهر شما ارث می برد ولی اگر توبه نکند باید سهم او را به ورثه اش بدهید و هر گاه ورثه او راضی باشند که مال به او بازگردد مانعی ندارد.
در فرض سؤال که بچه زنده به دنیا نیامده است ارث مرد یک دوم از ما ترک زوجه است.