سلام کردن به فاسق
آیا سلام کردن به افراد فاسق هم مثل بقیه مردم مستحب است؟
هرگاه فسق آشکار و شدیدی نداشته باشند سلام کردن به آنها مانعی ندارد.
هرگاه فسق آشکار و شدیدی نداشته باشند سلام کردن به آنها مانعی ندارد.
سلام کردن به دیگران مستحب، ولى جواب سلام واجب است و بايد جواب را طورى بگويد كه جواب سلام محسوب شود، يعنى اگر زياد فاصله بيندازد كه جواب محسوب نشود كار حرامى كرده و جواب دادن واجب نيست.
درصورتیکه خطر آبرویی داشته باشد صرفنظر کند.
باید تعارفات مطابق الفاظی باشد که در عرف معمول است و تبدیل آن به الفاظ غیرمتعارف کار خوبی نیست.
با توجه به اینکه در عرف ما گفتن این جمله به عنوان اعلام پایان کلام است و قصد تحیت با آن ندارد جواب واجب نیست.
اگر كسى در حال نماز جواب سلام را ندهد گناه كرده ولى نمازش صحيح است.
اگر قصد جدی از سلام کردن داشته باشند به مقداری که موجب عسر و حرج نشود پاسخ دهند.
سلام کردن اشکال ندارد مگر اینکه بداند به سبب جواب دادن متعارف که وظیفه اوست اذیت و آزار میشود که در اینجا ترک شود.
بنا پراحتیاط واجب باید به سلام نامه و پیامک پاسخ داد و درصورتیکه محذور و مفسدهای نباشد پاسخ این سلام، فوری است.
در جواب مسلمان کافی نیست.
یکبار جواب کافی است.
سلام کردن به کسى که در حال خواندن نماز است، مکروه است.