فراگیر بودن عیوب فسخ نکاح در ازدواج موقّت
آیا عیوبى که موجب فسخ عقد ازدواج دائم است، شامل عقد موقّت نیز میشود؟
ظاهراً شامل عقد موقّت هم میشود.
ظاهراً شامل عقد موقّت هم میشود.
اگر در ظاهر علامت خلافى نمایان نیست، موجب فسخ نمیشود.
این عیب از عیوب فسخ نکاح نیست مگر اینکه قبلاً شرط صحّت کامل کرده باشند. در این صورت زن حقّ فسخ از باب خیار تدلیس دارد، ولى در فرض مسئله که مواقعه صورت نگرفته مهر به او تعلّق نمیگیرد. امّا اگر خساراتى متحمّل شده، میتواند آن را از زوج بگیرد.
1- درصورتیکه زوج و زوجه قبل از عروسى باهم رفتوآمد داشته و خلوت میکردهاند، ادّعاى پسر پذیرفته نیست.2- آرى تا ثابت نکند، در فرضى که در بالا گفتیم، ادّعاى او پذیرفته نیست.3- در فرض بالا زوج حقّ فسخ ندارد.
همینکه بگوید من عقد را فسخ کردم یا به هم زدم، به هر زبانی باشد کافی است.
مرد باید بهشرط خود عمل کند و اگر شوهر تخلّف نمود زن میتواند تقاضای طلاق نماید.
درصورتیکه آگاهى بر این امر نداشته، میتواند فسخ کند مگر اینکه بعد از آگاهى راضى شده و با او زندگى کرده باشد.
درصورتیکه قبلاً زوج و کسان او اظهار داشتهاند که از سلامت کامل برخوردار است، زوجه میتواند بهعنوان تدلیس، نکاح را فسخ کند، در غیر این صورت هرگاه ثابت شود زندگى با آن مرد مستلزم عسر و حرج شدید است، حق دارد از حاکم شرع تقاضاى طلاق کند و طلاق در این صورت جنبه خلع خواهد داشت که معمولاً با بذل مهریّه انجام میشود مگر اینکه با زوج توافق دیگرى شود.
در فرض سؤال حق فسخ نکاح را ندارند مگر در موقع خواستگارى معایب خود را عمداً بپوشاند و خود را غیر ازآنچه هست نشان دهد، مصداق تدلیس است و شوهر پس از اطّلاع حقّ فسخ دارد.
چنانچه به سهولت قابل معالجه بوده باشد و زن با هزینه خود اقدام به درمان نماید، خیار فسخ جارى نیست.
اگر زن شرایطى را بر مرد شرط کرده باشد و مرد از آن شرایط تخلّف کند، یا در بعضى صفات زن را فریفته باشد و خلاف آن ثابت شود، زن حق فسخ عقد را دارد؛ و اگر قبل از دخول فسخ کند مستحق مهریّه نیست.
بر دختر لازم نيست وضع خود را به شوهر بگويد؛ امّا اگر بعداً بر شوهر ثابت شد که دختر باکره نيست، حقّ فسخ نکاح را دارد.
اولاً چنانچه زن از این مسئله آگاه بوده، عقد صحیح است و حق فسخ ندارد و ثانیاً درصورتیکه او را طلاق دهد، نصف مهر را باید بپردازد و درصورتیکه یکی از طرفین فوت کند باید تمام مهر را بپردازد.
در این موارد، زن باید به حاکم شرع مراجعه کند و حاکم یک سال به مرد مهلت میدهد اگر درمان شد ازدواج باقى است، در غیر این صورت زن میتواند نکاح را فسخ کند و احتیاج به طلاق نیست و به فرض که مرد بعدازآنکه خوب شود قابل بازگشت نیست مگر بهصورت ازدواج جدید.