عدمکفایت گوسفند نذری از عقیقه
اگر فردی برای فرزندش نذر گوسفندی نماید، آیا میتواند همین گوسفند نذری را برای عقیقه نیز استفاده نماید؟
در فرض سؤال نمیتواند، نذر و عقیقه دو چیز جدا هستند.
در فرض سؤال نمیتواند، نذر و عقیقه دو چیز جدا هستند.
اینگونه امور فقط در صورت ضرورت جایز است.
خوردن گوشت عقيقه براي چند نفر کراهت دارد (بنابراحتياط): 1- کسي که عقيقه میکند 2-کسي که عقيقه براي او است 3- نانخورهای آنها.
درصورتیکه از جهات مختلف زندگی بهزحمت نیفتد عقیقه کردن برای او مانعی ندارد.
در صورت توانایی باید برای هرکدام جداگانه قربانی شود اما اگر توانایی ندارند اشکالی ندارد ولی قربانی مستحب محسوب میشود.
چنانچه در موقع پول دادن و مبادله اشیاء دستها عمداً باهم تماس پیدا نکند حرام نیست، ولى سعى کنند چنین اتّفاقى نیفتد، در مورد وسائل نقلیه و اماکن عمومی نیز تماس از روی لباس چنانچه مفسدهی خاصی نداشته باشد اشکالی ندارد، هرچند در وسائل نقلیه در صورت امکان بین خودشان حائلی مانند ساک یا کیف قرار بدهند.
در عقيقه کمتر از گوسفند نمیتوان قرباني کرد. البته شرايط خاصي دارد که رعايت آنها مستحب است، هرچند اگر اين شرايط را نيز رعايت نکند عقيقه صحيح است. براي اطلاع از جزئيات بيشتر به مفاتيح نوين که در سايت نيز موجود است مراجعه نماييد.
عقيقه (قرباني کردن گوسفند و مانند آن براي فرزند) براي کسي که توانائي دارد، مستحب مؤکد است. بهتر آن است که در هفتمين روز تولد فرزند انجام شود و اگر انجام نشود تا زمان بلوغ فرزند بر پدر و بعد از بلوغ تا آخر عمر بر خودش مستحب است.
کمک به نامحرم درصورتیکه به حرام منجر نشود اشکالی ندارد.
احتياط واجب آن است كه مرد و زن نامحرم در محل خلوتى كه كسى در آنجا نيست و ديگرى هم نمیتواند وارد شود نمانند و لو اینکه فکر کنند مرتکب گناه نمیشوند، حتّى اگر در آنجا نماز بخوانند نماز آنها اشكال دارد.
باید مجدداً بهطور کامل ختنه کند و در زمان ما کار مشکلى نیست.
دوست داشتن نامحرم تا زمانى كه منتهى به گناه و معصيتى نگردد گناه محسوب نمیشود.