مطالبه سود حسابهای قرض الحسنه به علت تأخیر بانک در قرعه کشی
آیا می توان سود حسابهای قرض الحسنه را به علت تأخیر بانک در قرعه کشی مطالبه کرد؟
البته اگر آنها بدون عذر تخلف کرده اند کار نادرستی مرتکب شده اند ولی مطالبه سود نوعی رباخواری است و وجهی ندارد.
مطالبه تورم برای جلوگیری از افت ارزش پول قرض داده شده
با توجه به تورمی که وجود دارد بانکها عملا حداکثر، تورم را به مردم می پردازند و حکم سود را ندارد با این فرض دیگران نیز می توانند برای جلوگیری از افت ارزش پول قرض داده شده تورم را مطالبه نمایند؟
بحث تورم مربوط به محافل علمی است و در عرف مردم اگر پول دهند و اضافه بگیرند سود محسوب می شود.
تزاحم بین پرداخت دیرکرد و انتقال امتیاز وام
شخصی وام گرفته و از بازپرداخت اقساط آن عاجز است و با این فرض مجبور است دیرکرد بپردازد، می تواند وام را به شخص دیگری منتقل کند که از بازپرداخت دیر کرد خلاص شود؟ (با توجه به اینکه مصرف بر خلاف قرارداد و پرداخت دیرکرد هر دو اشکال دارد در باب تزاحم کدام اولویت دارد)
چنانچه بتواند مطابق مقررات بانک امتیاز وام را منتقل می کند و الا باید دیر کرد را بپردازد.
اشتغال در شرکت ریسندگی موی سگ
آيا کارکردن درشرکت پشم سگ مشکل شرعي دارد يا خير؟
چنانچه غیر مسلمانانی که آن را مباح می دانند مصرف می کنند مانعی ندارد.
میزان دریافت کارمزد نگهداری طلا در بانک کارگشایی
از بانک کارگشایی 500 گرفته بودم درقبال گروطلا بعدشش ماه 23هزارتومن بابت کارمزد نگهداری گرفتن و طلا آزاد شد داخل برگه هم مبلغی تعیین نشده بود از نظرشرعی ایرادی ندارد؟
چنانچه بیش از چهار درصد مبلغ وام نباشد اشکالی ندارد.
دریافت اقساط وام مشترکی که توسط یکی از شرکاء تسویه شده
من و دوستم دوتایی از بانکی وام گرفته ایم، وثیقه مال من است من الان نیاز به وثیقه ام دارم اگر تمام بدهی به بانک را یکجا تسویه کنم، آیا دوستم می تواند قسطهایی که بنا بود به بانک بدهد ماهانه به من پرداخت نماید؟ (اصل وام باسودش)
در صورتی که مبلغی اضافه بر اقساط از او نگیرید اشکالی ندارد.
کسر پول توسط بانک از حساب متوفی
پولی که بانکها از سپرده متوفی کم می کنند چه حکمی دارد؟
در صورتی که مالیات عادلانه باشد اشکالی ندارد.
فروش یا واگذاری وام ازدواج به دیگران
وام ازدواج خود را بفروشی یا اینکه نصف وام خودرابه شخصی بدهید و به این توافق برسید که آن شخص کارمزد سالیانه کامل وام راپرداخت کند آیا حکم ربا دارد؟
دادن وام ازدواج به دیگران جایز نیست و باید صرف در ازدواج خودش شود.
ثبت معاملات ربوی بانکها در دفاتر ثبت اسناد
بعضی مؤسسات مالی و بانکهای خصوصی با توسل به حیل الربا در قالب عقود شرعی و قانونی اقدام به معاملات ربوی با اشخاص می نمایند نظر به این که تنظیم اسناد برای کاتبین بالعدل ( سردفتران اسناد رسمی) – در مواردی که ظاهر قانون مراعات شده - تکلیف قانونی می باشد و مؤسسات و بانکهای مذکور نیز در موارد عدیده ای صرفاً با رعایت ظاهر قانونی و شرعی قضیه (حیل الربا ) معاملات ربوی انجام می دهند در چنین مواردی که بین عمل به قانون و شرع مقدس تعارض وجود دارد تکلیف چیست؟ استدعا دارد صراحتاً نظر مبارک را اعلام فرمایند، آیا باید به قانون عمل شود و سند معامله را تنظیم نماید یا از تنظیم سند اجتناب کند؟
در صورتی که حیله و تقلب باشد نباید آن را ثبت کنید.

