گهواره علیاصغر در عزاداری
برای عزاداری علیاصغر، عروسک در گهواره میگذارند آیا در آغوش گرفتن عروسک گناه دارد و رفتن به این مجالس جایز است یا حرام؟
سزاوار است ترک کنند و بجای این کارها مجالس را باشکوهتر برگزار نمایند.
سزاوار است ترک کنند و بجای این کارها مجالس را باشکوهتر برگزار نمایند.
این کار جایز نیست و شبیه نوعی بتپرستی است.
اعلام کردن اشکالى ندارد و باعث تشویق در کار خیر است.
نباید با زور یا اخذ به حیا از کسى چیزى گرفت، بلکه مردم باید با رضایت خود به این اماکن مقدّس کمک کنند.
اگر براى عزادارى باشد نمیشود براى كار ديگرى مصرف كرد ولى اگر براى هزينههاى مسجد باشد مانعى ندارد.
چنانچه اموال را بهعنوان هیئت قبلى خریدهاند تمام آن تعلّق به هیئت قبلى دارد.
نذر در صورتى صحيح است كه براى آن صيغه خوانده شود، خواه به عربى باشد يا زبانهای ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براى خدا بر من است كه فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلكه اگر بگويد نذر مىكنم براى خدا اگر فلان حاجت من روا شود فلان كار خير را انجام دهم، كافى است.
باید نذر کنند که براى رضاى خدا به مراسم حسینى، فلان کمک را میکنند؛ و نذر براى پرچم و امثال آن صحیح نیست بلکه باید براى خدا و بهقصد کمک به عزاى صاحبپرچم یعنى امام حسین (علیهالسلام) و یارانش باشد.
اگر چيزى براى حرم يكى از امامان يا امامزادگان نذر كند بايد آن را به مصارف حرم برساند، از قبيل تعميرات و فرش و روشنايى و خدّامى كه مشغول خدمت هستند و مانند آن، ولى اگر چيزى براى خود امام علیهالسلام يا امامزاده نذر كرده بى آنكه نام حرم را ببرد، مىتواند علاوه بر امورى كه ذكر شد صرف مجالس عزادارى و سوگوارى يا نشر آثار آن بزرگواران، يا كمك به زوّار آنها يا هر كار ديگرى كه نسبتى با آنها دارد بكند.
باید به نذر خود عمل کند ولى در آینده ازاینگونه نذرها بپرهیزد؛ و مکروه بودن روزه عاشورا به معنى این است که ثوابش کمتر است.
عمل به این نذر لزومی ندارد.
چنین نذرى واجب العمل نیست. اگر مایل باشید میتوانید آن را صرف هیئتهای عزادارى کنید.
نذر سفره و اطعام، مانعي ندارد و اگر صيغه نذر را بر زبان جاري کرده باشد بايد به آن عمل کند ولي اگر نذر کند که مثلاً سفره حضرت ابوالفضل (علیهالسلام) بيندازد و منظورش اين باشد که در اين سفره، مواد غذايي خاصي باشد و يا اينکه اعمال خاصي انجام شود، چنين نذري اعتبار شرعي ندارد و عمل به آن واجب نمیباشد.
چله پایه شرعی ندارد و میتوان مستحبات را چهل روز یا کموبیش بجا آورد. البته اگر نذر کردهکاری را به مدت چهل روز انجام دهد و صیغه نذر را حتی به زبان فارسی بر زبان جاری کرده باشد باید به آن عمل کند؛ اما اگر صیغه را به زبان نیاورده عمل به آن واجب نیست.
با توجّه به اینکه درگذشته روشنايي اماکن و امامزادهها با شمع بوده و اکنون اين مطلب از بين رفته، نذر شمع رجحاني ندارد.