بلند گریه کردن
آیا بلند گریه کردن اشکالى دارد؟
عزاداري خامس آل عبا از افضل شعائر اسلامي است و گريه خواه بهصورت آهسته باشد يا بلند جزء اين شعائر عظيم محسوب میشود، ولي فرياد کشيدن و صداهاي خارج از متعارف که موجب وهن است ترک شود.
عزاداري خامس آل عبا از افضل شعائر اسلامي است و گريه خواه بهصورت آهسته باشد يا بلند جزء اين شعائر عظيم محسوب میشود، ولي فرياد کشيدن و صداهاي خارج از متعارف که موجب وهن است ترک شود.
گریه طبیعى با صداى بلند اشکالى ندارد بلکه خوب است. ولى صداهاى مصنوعى که گاهى اوقات در بعضى مجالس دیده میشود و فریادهایى بهصورت عربده میکشند، صحیح نیست.
حرکت دستههای کار خوب و مناسبي است و شکوه و عظمت فوقالعادهای به عزاداري میدهد و جزء شعائر است. ولي توجّه داشته باشند، وقت نماز بايد مراعات شود؛ و باید بانظم کامل و پرچمهای آبرومند که اهداف مقدّس عاشورا بر آن نوشتهشده باشد، صورت گیرد. بهتر آن است که ریشسفیدان در قلب دستههای باشند و جوانان در جلو و افراد بزرگسال در عقب دسته و خواهران به دنبال آنها باشند.
ورود با کفش روى فرشها جایز نیست ولى اگر فرشها را جمع کنند، ورود با کفش حرام نیست امّا باید بعداً بشویند و تمیز کنند.
مراسم حسینى باید رمز وحدت، محبت، دوستى، ایثار و فداکاری باشد و از هر کار که سبب اختلاف میشود باید به شدّت پرهیز شود.
نباید بلندگوهای مجالس، مزاحمتی برای همسایهها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصاً در مورد اذان صبح باید بهگونهای باشد که حال همسایهها نیز رعایت شود.
پوشيدن لباس مشكى در ايّام شهادت جنبه تعظيم شعائر دارد و مستحب است.
بهعنوان تعظیم شعائر مانعی ندارد.
پوشيدن لباس مشكى در اين مورد مصداق تعظيم شعائر است، لذا ازنظر شرع رجحان پيدا میکند و نذر صحیح است.
نمیتواند لباس سادات را بپوشد.
نذر او باطل است و از انداختن شال سبز خوددارى کند.
این عزیزان باید برنامهها را طورى تنظیم کنند که نماز صبح آنها به خطر نیفتد.
عزادارى، یکى از مستحبات مهم است ولى حفظ حقوق دیگران از واجبات است؛ بنابراین، باید طورى عزادارى کرد که حقوق کسى ضایع نشود.
مراسم عزادارى سیدالشهدا (علیهالسلام) از بزرگترین شعائر دينى است و جلوى بسيارى از توطئههاى دشمنان را مىگيرد و هرگز نبايد تعطيل شود؛ ولى جلوى سوءاستفادهها را بايد گرفت و بايد به مردم گوشزد نمود كه مساجد را خالى نگذارند و نماز جماعت را در مساجد بهموقع فراموش نكنند و به حمدالله در اين سالها در مراسم عزاى حسينى نماز جماعت احیاشده است.