معاینه داخل رحم زن باردار توسط پزشک مرد
آيا پزشك مرد متخصّص زنان، مجاز به انجام معاینه داخل رحم بهوسیله دست برای تشخیص زمان زایمان است؟
در صورت دسترسى به پزشك زن، اين كار براى پزشك مرد مجاز نيست؛ و در صورت عدم دسترسى، تنها به هنگام ضرورت جايز است.
در صورت دسترسى به پزشك زن، اين كار براى پزشك مرد مجاز نيست؛ و در صورت عدم دسترسى، تنها به هنگام ضرورت جايز است.
در طول تاريخ نيز هميشه در موارد ضرورت اين كار انجامشده است.
چنانچه موارد بالا را با دقت انجام دهيد مانعى ندارد؛ ولى در مسئله شستشوى دهانه رحم درصورتیکه مستلزم نگاه يا لمس باشد شرعاً جايز نيست مگر اینکه واقعاً ضرورتى در كار باشد.
سقطجنین در هر سن و مرحلهای، حرام است و در صورت ارتکاب مشمول ديه نيز میگردد.
جایز نیست مگر آنکه خطر مهمی متوجّه زن باشد.
واضح است كه ساقط كردن جنين مسلمان جايز نيست، حتّى اگر فرزند نامشروع باشد؛ و در مورد بچههای كفّار نيز ساقط كردن مجاز نيست، حتّى اگر در مذهب آنها فرزند نامشروع باشد.
سقطجنین در اين موارد اشكال دارد، بهخصوص كه پیشبینیهای فوق جنبه قطعى ندارد؛ اما بعد از ولوج روح جايز نيست.
سقطجنین در هيچ مورد جايز نيست; مگر در موارد ضرورت.
درصورتیکه روح در جنين دميده شده باشد، كه معمولاً پس از چهارماهگى حاصل میشود، ساقط كردن آن جايز نيست.
طبق آنچه بعضى از اطبّاى معروف گفتهاند اين احتمال بسيار ضعيف است، پس نمیتوان سقطجنین كرد.
هیچکس بهوسیله جويدن آدامس باردار نمیشود و اگر كسى چنين ادّعايى كند باطل و بىاساس است. ولى اين احتمال وجود دارد كه در حمّام و مانند آن نطفهاى بر روى زمين ريخته شده باشد و زنى آنجا بنشيند و رحم او آن نطفه را جذب كند. بههرحال ساقط كردن اين فرزند جايز نيست و درصورتیکه در فشار شديد از ناحيه سخنان مردم هستيد میتوانید بگوييد با شخصى عقد موقّت داشتهايد و آن شخص شمارا رها كرده و رفته است.
درصورتیکه از گفته متخصصان متدين يقين يا خوف خطر يا ضرر مهمي براي مادر حاصل شود، پايان دادن به حاملگي تا زماني که روح دميده نشده جايز است؛ و چون احتمال تعلق ديه میرود احتياط آن است که ورثه اين کودک (غير از پدر و مادر) با ميل و رضاي خود از آن صرفنظر کنند.
در فرض مسئله، كه اگر مادر به همان حال باقى بماند هر دو میمیرند، میتوان با سقطجنین جان مادر را نجات داد.
۱. چنانچه خلقت جنين كامل نشده مانعى ندارد.۲. هرگاه بچه بهصورت انسان كامل درنیامده باشد، سقطجنین براى نجات مادر اشكال ندارد.۳. اگر بدانيم يكى از آن دو قطعاً نجات پيدا میکند، بايد آنها را به حال خود گذاشت تا يكى از آن دو بدون دخالت انسان ديگرى نجات يابد؛ و اگر امر داير ميان اين است كه هر دو بميرند يا فقط جنين بميرد، میتوان جنين را سقط كرد تا مادر زنده بماند.۴- اگر امر داير ميان اين است كه هر دو بميرند يا فقط جنين بميرد، میتوان جنين را سقط كرد تا مادر زنده بماند حتی اگر بعد از ولوج روح باشد.