نفقه زوجهای که به خاطر بیماری قادر به تمکین نیست
هرگاه طبق نظر پزشك، زوجه دائمى مبتلابه بيمارى باشد كه براى مدّت طولانى يا براى هميشه قادر بر تمكين نباشد، يا به علّت ابتلاى به جنون ادوارى يا دائم، در تيمارستان يا منزل بسترى و تحت درمان باشد و بههیچوجه حاضر به نزديكى با شوهرش نباشد، آيا چنين زنى در دو فرض بالا نفقه دارد؟
درصورتیکه زن مقصّر نبوده باشد احتياط واجب آن است كه نفقه او را بپردازد.
هزینههای درمان زنی که فوت کرده
زنى به سبب آتشسوزی در منزل شوهر راهى بيمارستان شده و پس از چند ماه بسترى شدن فوت میکند. آيا هزينه بيمارستان بر عهده شوهر است؟
احتياط واجب آن است كه شوهر هزينه درمان او را بدهد.
جلوگیری از انعقاد نطفه
جلوگيرى از انعقاد نطفه، شرعاً چگونه است؟
براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بیضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت تولیدمثل ساقط نگردد) ذاتاً مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعاً ضرورتي وجود داشته باشد.
جلوگیری از بارداری با کپسولهای «نور پلانت»
کپسولهایی به نام «نورپلانت» وجود دارد كه در زیرپوست (بيشتر در قسمتهای خارجى فوقانى) بازو كاشته میشود و اینیکی از روشهای جلوگيرى از باردارى است. آيا شرعاً اين عمل جايز است؟
درصورتیکه ضرر قابلملاحظهای نداشته باشد و همسر راضى باشد، مانعى ندارد.
جلوگیری از بارداری بهوسیله «آی یو دی»
استفاده از «IUD» كه اثر آن جلوگيرى از لانه گزينى نطفه بستهشده است، چه حكمى دارد؟
هرگاه موجب لمس و نظر حرام نشود مانعى ندارد; مگر اينكه ضرورت فردى يا اجتماعى ايجاب كند و در صورت ضرورت (به تشخيص اطبّاى مورد وثوق) مادام كه دسترسى به جنس موافق است، مراجعه به جنس مخالف جايز نیست.
استفاده از داروهای تزریقی برای جلوگیری
داروهاى تزريقى وجود دارد كه از طريق عضلانى تزريق میشود و براى مدّت معيّنى اثرات ضد حاملگى دارد. استفاده از اين داروها چه حكمى دارد؟
درصورتیکه ضرر قابلملاحظهای نداشته باشد و همسر راضى باشد، مانعى ندارد.
جلوگیری از بارداری با بستن لوله
در صورت ضرورت كنترل باردارى در زن و شوهر خاصی و عدم موفقیت آنها در رعايت مناسب ساير روشها، بستن لولهها چه حكمى دارد؟
درصورتیکه خطرى از ناحيه باردارى متوجّه مادر باشد مانعى ندارد.
کنترل موالید با وازکتومی
آيا جواز شرعى براى وازكتومى (يعنى بستن لولهها در مرد) جهت كنترل مواليد و جلوگيرى از رشد غیرمتعارف جمعیت، عنوان حكم ثانوى داشته و با از بين رفتن ضرورت قابل لغو است؟
درصورتیکه طبق تشخيص متخصّصان مورد اعتماد، ضرورت فردى يا اجتماعى اقتضا كند مانعى ندارد; در غير اين صورت جايز نيست.
وازکتومی و تبکتومی
بستن لولههای «منى بر» در مردان (وازكتومى) ولولههای «منى بر» در زنان (توبكتومى) كه اكثراً موجب عقيمى دائمى میگردد چه حكمى دارد؟
اگر موجب عقيم شدن دائم است اشكال دارد.
مشروع نشدن به خاطر انجام کار حرام
برخى از روشهای جلوگيرى باعث عقيم شدن میگردد. چرا در جامعه ما اين كار بهطور مكرّر و بهصورت عادى انجام میشود؟
انجام كارِ حرام دليل بر مشروعیت آن نيست.
بستن لوله زنان یا مردان برای کنترل موالید
آيا براى جلوگيرى از بچهدار شدن، جايز است لوله زنان يا مردان بسته شود؟
در مواردى كه به تشخيص اهل خبره، كنترل جمعیت ضرورت داشته باشد، براى جلوگيرى از انعقاد نطفه هر وسيله مشروعى كه بیضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود، (مثلاینکه مرد يا زن براى هميشه از قابلیت تولیدمثل ساقط شوند) ذاتاً مجاز است، ولى اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد، تنها در صورت ضرورت فردى يا اجتماعى جايز است.
جلوگیری از بارداری از طریق لاپاراسکوپی
۱- جهت بستن لولههای رحمى «TL»، روش «لاپاراسكوپى» میتواند مورداستفاده قرار گيرد (اين كار با برشهای حدود پنج دهم تا یک سانتيمترى از روى شكم انجام میشود) حكم اين روش ذاتاً چيست؟۲- با توجه به پوشیده بودن بدن بیمار آيا پزشك مرد میتواند به اين عمل اقدام كند؟
۱- چنانچه اين روش مانند ساير روشها سبب عقيم شدن باشد جايز نيست; مگر در موارد ضرورت.۲- اگر لمس و نظر لازم نيايد، ازاینجهت مشكلى نيست.
بستن لوله رحم به خاطر بیماری
بستن لولههای رحم ازنظر شرع مقدّس اسلام در بیماریهای مختلف چه حكمى دارد؟
هرگاه قابل بازگشت نباشد جايز نيست و در صورت قابل بازگشت بودن جايز است (مشروط بر اينكه موجب لمس و نظر حرام نشود) ولى در موارد ضرورى جايز است.
توصیه معظم له نسبت به کنترل موالید
در كل، با توجّه به سؤالات مطروحه، درصورتیکه حضرتعالی ارشاد و نظر خاصی داريد، لطفاً جهت استفاده پزشكان بفرماييد.
توصيه حقير اين است كه بايد در مسئله كنترل مواليد، مانند همه مسائل اجتماعى، از افراطوتفریط پرهيز كرد و تنها مسائل كوتاه مدّت را در نظر نگيرند و به واقعیتها توجّه كنند; نه شعارها.

