فروش فرزند
آیا والدین میتوانند کودک خود را فروخته یا اگر کودکی سرپرست نداشت ارگانهای مربوطه آن را بفروشند؟
فروختن فرزند بههیچعنوان جایزنیست ولی اگر توانایی ندارند میتوانند سرپرستی او را به دیگری بدهند و در مورد ارگانها نیز همین حکم جاری است.
فروختن فرزند بههیچعنوان جایزنیست ولی اگر توانایی ندارند میتوانند سرپرستی او را به دیگری بدهند و در مورد ارگانها نیز همین حکم جاری است.
جایز است و کراهتی ندارد.
هنگامیکه سيفون را میکشند معمولاً متّصل به آبلولهکشی میشود. بنابراين، ترشحات آن اگر همراه نجاست نباشد يا شك داشته باشيم كه همراه نجاست بوده، پاك است.
زکات را در یکى از هشت مورد زیر باید صرف کرد: 1 و 2ـ «فقرا» و «مساکین» و آنها کسانى هستند که مخارج سال خود و عیالاتشان را ندارند. تفاوت فقیر و مسکین در این است که فقیر روى سؤال از کسى ندارد، امّا مسکین نیازمندى است که روى سؤال دارد، کسانى که صنعت و ملک و سرمایه و کسبى دارند که زندگى آنها را اداره نمیکند فقیر محسوب میشوند و کمبود زندگى خود را میتوانند از زکات بگیرند. 3ـ کسى که از طرف امام یا نایب او مأمور جمعآوری زکات یا نگهدارى یا رسیدگى بهحساب آن و یا رساندن آن به امام و نایب او، یا رساندن به مصارف لازم هستند میتوانند بهاندازه زحمتى که میکشند از زکات استفاده کنند. 4ـ افراد ضعیف الایمانى که با گرفتن زکات تقویت میشوند و تمایل به اسلام پیدا مى کنند. 5ـ خریدن بردهها و آزاد کردن آنها. 6ـ اشخاص بدهکارى که نمیتوانند قرض خود را ادا کنند. 7ـ «سبیل الله» یعنى کارهایى مانند ساختن مسجد که منفعت دینى عمومى دارد و همچنین مدارس علوم دینى، مراکز تبلیغاتى، اعزام مبلغین، نشر کتابهای مفید اسلامى و خلاصه آنچه براى اسلام نفع داشته باشد به هر نحو که باشد، مخصوصاً جهاد در راه خدا. 8ـ «ابن السّبیل» یعنى مسافرى که در سفر مانده و محتاج شده که به مقدار نیازش میتواند از زکات استفاده کند، هرچند در محل خود غنى و بینیاز باشد.
نماز جماعت، حداقل با دو نفر برپا میشود، یک نفر امام و یک نفر مأموم، مگر در نماز جمعه که حداقل باید پنج نفر باشند.
در فرض مسئله نجس نیست و وضو را هم باطل نمیکند؛ بهطورکلی درصورتیکه همراه با نجاستی مانند مدفوع یا خون نباشد پاک است.
نماز آيات پنج قنوت دارد به این صورت که در نماز آیات مستحب است در هر قیام دوم (رکوعهایی که شماره آن زوج است) بعد از قرائت سوره یا بخشی از آن و قبل از رکوع، قنوتی بخوانند که درمجموع دو رکعت، پنج قنوت میشود و برای سهولت امر میتوانند فقط یک قنوت قبل از رکوع دهم بجا آورند.
تشهد را رها کرده و نماز صحیح است ولی سجده سهو واجب نمیشود زیرا ادامه جلسه استراحت است، البته احتیاط مستحب در بهجا آوردن سجدهی سهو است.
وضو صحیح نمی باشد، زیرا اولاً این کار صدق غَسل (شستن) نمى كند و ثانيا اسلام از كسى اين افعال شاقّه را نمى خواهد؛ به چنين اشخاصى «فاقد الطهورين» گفته مى شود و فتواى ما اين است كه نماز را بدون طهارت بخوانند و بعدا بنابراحتياط واجب اعاده كنند.
اشكالى ندارد امّا بهتر است «عبدالرحمن» و «عبدالرحيم» باشد. نام اللّه و اله هم جايز نیست.
تمام انواع آمپولهای دارويي يا تقويتي یا بیحسی و مانند آنکه بهصورت عضلاني تزريق میشوند و همچنين تزريق عضلاني واکسن براي افراد روزهدار اشکالي ندارد ولي تزريق آمپولها و سرم هاي وريدي (که در رگ تزريق میشوند) جايز نيست.
مصرف کفارات فقط فقرا و مستمندان هستند و احتیاط واجب آن است که کفاره غیر سادات به سادات داده نشود.
دعایی تحت این عنوان در منابع معتبر نیامده است ولی در کتاب حلیه المتقین و مفاتیح الجنان دعای مناسبی برای این مقصود وجود دارد.
در فرض سؤال اشکال دارد و نباید چیزى برخلاف واقع بگوید و او را فرزند خود بنامد، مگر اینکه ضرورتى ایجاب کند.
وضوهایی که به این صورت گرفته است باطل نیست ولی بعد از این اجتناب نماید.