سلام دادن به سه جهت بعد از نماز
آیا سلامهای سهگانهای که نمازگزاران بعد از نماز میخوانند نص خاصی دارد؟
سلامهای سهگانهای که به سه طرف خوانده میشود دلیل خاصی ندارد ولى به نیّت اوامر مطلقه زیارت مانعى ندارد.
سلامهای سهگانهای که به سه طرف خوانده میشود دلیل خاصی ندارد ولى به نیّت اوامر مطلقه زیارت مانعى ندارد.
اسقاط جنين حرام است، ولي هرگاه جنين در مراحل ابتدايي باشد و بهصورت انسان کامل درنیامده باشد (قبل از چهارماهگي و دميده شدن روح) و باقی ماندن جنين در آن حالت و سپس تولد ناقص آن به تصديق اهل اطلاع متدين باعث عسر و حرج شديد براي پدر و مادر گردد، پايان دادن به حاملگي جايز است و احتیاطاً بايد ديه را بدهند.
چنانچه در این ایام درس تعطیل باشد یا مدیر اجازه بدهد و بعداً نیز عقبماندگیها جبران شود اشکالی ندارد.
در فرض سؤال این کار جایز نیست و نوعی خودکشی محسوب میشود.
معیار در این موضوع، سفرهای غالب فرد است؛ اگر غالباً برای تحصیل مسافرت میکند، در سفرهای دیگر مانند صلهرحم حتّی به همان محل، حکم مسافر را دارد ولی چنانچه مداوم مثلاً یک روز برای کار و یک روز برای تحصیل و یک روز برای زیارت مسافرت میکند هرچند به نقاط مختلف باشد، درمجموع کثیرالسّفر محسوب میشود.
با توجه به اينكه طبقه زيرزمين صفا و مروه بين دو كوه مىباشد، سعى در انجام حتّى در غير حال ضرورت جايز است.
سعى از طبقه بالا، كه امروز ساختهشده و بالاتر از دو كوه صفا و مروه قرار دارد، اشكال دارد؛ مگر اینکه براثر ازدحام يا غير آن، نتواند از طبقه پايين سعى را بهجا آورد، در اين صورت سعى در طبقه بالا جايز است و احتياط مستحب اين است كه در اين صورت براى طبقه پايين هم نايب بگيرد. البته در صورت امكان سعى از طبقه زیرزمین مقدّم است.
سعى صفا و مروه از واجبات ركنى «عمره تمتّع» و «حج» است.
اگر كسى به هنگام رفتن به مروه بهعکس باشد (يعنى موقع رفتن بهسوی مروه پشت به آن كرده عقب عقب برود، يا روى دست راست يا دست چپ حركت كند) سعى او صحيح نيست؛ امّا اين مسئله نبايد موجب وسواس شود؛ بلكه همين اندازه كه مطابق معمول حركت كند كافى است، هرچند صورت خود را به راست و چپ برگرداند، يا مثلاً براى ملاحظه همراهان گاهى به عقب سر نگاه كند.
بهتر است در حال سعى وضو داشته باشد، ولى واجب نيست. حتّى زنان حائض مىتوانند سعى بين صفا و مروه را انجام دهند.
بهتر است در حال سعى وضو داشته باشد، ولى واجب نيست. حتّى زنان حائض مىتوانند سعى بين صفا و مروه را انجام دهند.
سرکه تبدیل به شراب نمیشود و مدتزمان تبدیل انگور و سایر میوهها به سرکه در فصول سال و شرایط محل نگهداری ظرف متفاوت است. گاهی ممکن است در مدت چهل روز تبدیل به سرکه شود و گاه 2 تا 3 ماه؛ هرگاه بوی تند الکل داد شراب است و باید صبر کنند تا این حالت بعد از مدتی برطرف شود تا بتوانند استفاده کنند.
در صورتی که زن معینی را در نظر داشته باشد و نامحرم باشد قطعا حرام است در غیر این صورت اگر منشاء مفاسدی باشد آن هم حرام است ولی اگر اشعاری مثل غزل های حافظ و سعدی که مفسده ای ندارد باشد اشکال ندارد.
سرمه کشیدن مانعى ندارد ولى حنا بستن چون نشانه شادى است بهتر است در ایّام عزادارى ترک شود.